به بهانه روز معلم؛

معلمان پایه گذاران تمدن نوین اسلامی هستند

 

یادداشت- غلامرضا مهرابی- رونامه نگار

 

به گزارش پایگاه خبری سفیرلرستان- 12 اردیبهشت سالروز شهادت شهید آیت الله مطهری استاد بزرگ انسان سازی  به عنوان روز بزرگداشت مقام معلم نامگذاری شده و هرساله این روز با تجلیل از مقام معلم پاس داشته می شود.

 

شهید مطهری معلم و اندیشمندی بزرگ ، شخصیت و عالمی برجسته بود که در جریان فکری و اسلامی ایران پیش از انقلاب  نقش بسیار تاثیرگذاری داشت و امام خمینی (ره) پس از شهادتش فرمود مطهری پاره تن من بود.

 

این عالم دینی از رهبران فکری انقلاب اسلامی بود که قبل از انقلاب کتاب های علمی برجسته ای در مبارزه با جریان های فکری منحرف و التقاطی تالیف کرد.

 

معلم امانتداری است که امانت او انسان است وخداوند که در خلق انسان تمام اسما را به او تعلیم داد ، نخستین معلم نیز خود او است که انسان را جانشین خود قرارداد تا در درجه و مقامی قرارگیرد که تمام فرشتگان را به سجده برانسان فرا خواند.

 

معلمی به فرموده امام راحل شغل انبیا است که مشعلی از علم ، آگاهی  همراه با دلسوزی برای هدایت و راهنمایی انسان در دست دارد تا او را از هر آنچه ظلمت و تاریکی است برهاند و به سوی نور دعوت کند.

 

پیامبر(ص) و اهل بیت (ع) بزرگترین معلمان بشرهستند که بهترین سیره و روش زندگی بر مبنای منشور انسانیت را به انسان می آموزند و اورا در مسیر سعادت قرار می دهند.

 

معلم با عشق ، ایثار و از خود گذشتگی شمع جان خویش را برای آگاهی بخشی و تربیت نسل ها و ساختن آینده ای روشن در طبق اخلاص می گذارد و در شکوفا سازی ارزش های متعالی در پرورش انسان و رشد سرشت او به بهترین شکل ممکن و ساختن جامعه ای ایده آل نقش بی بدیلی دارد و علم و ایمان را بر لوح جان و ضمیرهای پاک حک می کند و ندای فطرت آدمی را به گوش همگان می رساند.

 

امروز نقش معلمان در این رسالت خطیر روشن تر و حائز اهمیت تر است چرا که ساختن تمدن نوین اسلامی مد نظر مقام معظم رهبری و بر اساس بیانیه گام دوم انقلاب ،نیروی انسانی شایسته می خواهد که پایه ریزان آن براساس معیارهای تمدن ساز و ارزش های فرهنگ اسلام "معلم" است.

 

بزرگترین سرمایه کشور در شرایط سخت و میدان کارزار فرهنگی در برابر تهاجم دشمنان شرق و غرب که به خاطر هراس از اسلام با تمام تلاش اسلام هراسی می کنند و می خواهند روح تمدن ما که همان فرهنگ اسلامی ، باورها و ارزش ها را بگیرند و با استحاله فرهنگی، فکر ما را از  اندیشه اسلامی تهی کنند، سرمایه انسانی است و معلمان  در خط مقدم این جبهه و زمینه ساز انسان سازی با اندیشه اسلامی هستند.

 

چه معلمی هایی که در دوران دفاع مقدس علاوه بر نقش انسان سازی در کسوت شریف معلمی در جبهه های حق علیه باطل حضور یافته جنگیده و به شهادت رسیدند اما هر چه زمان می گذرد درک نسل های نو در کشور نسبت به این جانفشانی ها کمتر می شود.

 

بنابر این معلم است که با تعلیم و تربیت برگرفته از درک صحیح ازارزش های اسلامی نسل ها را به سرشت واقعی خود یعنی انسان شناسی ، هدف از آفرینش و قرارگرفتن در مسیر نور آگاه می سازد.

 

در جبهه فرهنگی برای ساختن تمدن نوین اسلامی که دشمن درصدد القا فرهنگ غرب و ترویج ضد ارزش ها به جای ارزش ها است ، باز معلم وظیفه تربیت انسان در مسیر واقعی خود را به عهده دارد و این بسیار حائز اهمیت است و نقش آموزش و پرورش در این زمینه مهم است چرا که معلمان پایه گذاران تمدن نوین اسلامی هستند.

 

 

 

 

لینک کوتاه: https://safirelorestan.ir/id/9347

نوشتن دیدگاه

آخرین اخبار

تبلیغات