مسئولان برای جلوگیری از بروزتصادفات ناگواردر ایام اربعین تدابیری

بیندیشند

یادداشت:

 پایگاه خبری سفیرلرستان- وقتی بزرگ‌ترین راهپیمایی تاریخ با ده‌ها میلیون انسان مشتاق و سوگوار به سوی کربلای حسینی راه می‌افتد و شیعیان جهان از هر کشور با فرهنگ‌ها و گویش‌های مختلف در میعادگاه عشاق با یکدیگر ملاقات می‌کنند آن هم در گرمای ۴۲ درجه و در کشور جنگ زده ای که هنوز زخم‌های ناسور شده‌ای برتن دارد.

 

برای پیشگیری از وقایع ناگواری مانند تصادف اتومبیل‌هایی که در حمل و نقل مسافر بی امان کار می‌کنند بهتر نیست در طول یک سال مانده به اربعین امکاناتی فراهم شود و رانندگان آموزش‌های لازم را ببینند و در حد نیاز اتومبیل های سالم و قبراق آماده شوند تا خواب آلودگی و خستگی و ترافیک راه‌ها فاجعه نیافرینند.

 

 هرچند امام حسین(ع) و یاران بی‌نظیر و وفاداران وی در قلوب مسلمین به ویژه شیعیان اسوه حسنه ای هستند که تاریخ مثل آنها را به یاد ندارد و فرهنگ عاشورا موجد حرکتی در جسم و جان یاران حسینی است که حتی حاضرند سر و جان را در این راه فدا کنند، اما حفظ جان هر زائری از جمله واجبات است و می‌باید شیرینی این سفر زیارتی در خاطره‌ها بماند و هیچ خانواده‌ای که چشم انتظار بازگشت بستگان است در ماتم و غم از دست دادن عزیزانشان نباشند.

 

پر واضح است که همه خدمتگزاران و خدمتکاران و دست اندر کاران موکب‌ها چه در عراق و چه در ایران برای انجام وظایف دینی و خدمتی سر و جان می‌فشاند اما آنچه مهم است نتیجه کار آنها است که بالطبع مورد رضایت باری تعالی است، می‌توان این مراسم عظیم را به نحوی اداره کرد که حتی از دماغ یک زائر هم خون نیاید.

 

متاسفانه حوادث جاده‌ای در عراق طی روزهای گذشته و با افزایش سفر زیارتی اربعین در این کشور جان تعدادی از زائران ایرانی و غیر ایرانی را گرفته است.

 

 در آخرین سانحه تصادف، جمعه شب بر اثر برخورد 2 دستگاه ون با یکدیگر و واژگونی آنها در مسیر کاظمین به سامرا،  ۱۹ زائر ایرانی و افغانستانی جان خود را از دست دادند.

 

ششم شهریور نیز یک دستگاه اتوبوس حامل ۳۲ زائر ایرانی در جاده "کوت – بصره" واژگون شد که در این حادثه چهار زائر ایرانی جان خود را از دست دادند و در حادثه ای دیگر یک دستگاه ون حامل زائران ایرانی در مسیر زرباتیه – بدره در استان واسط عراق دچار آتش سوزی شد که در این حادثه هفت نفر از هم‌وطنان جان خود را از دست دادند و هفت نفر دیگر نیز مجروح شدند.

 

بررسی‌ها نشان می‌دهد که در تصادفات اخیر در استان‌های مختلف عراق بیشتر رانندگان استراحت کافی نداشته اند اگر علت این تصادفات که معمولاً همه ساله در مراسم اربعین رخ می‌دهد بررسی و کارشناسی شود به طور قطع تصمیم‌های مسئولان کارشناس برای پیشگیری از این وقایع تلخ و ناگوار موثرتر خواهد بود.

 

مراسم اربعین حسینی صرفاً یک بازدید، زیارت و یا گردشگری چند روزه نیست بلکه روح جمعی دوستداران عدالت خواهی و قدرشناسی از انسان‌هایی است که از خود فرهنگ و نهضتی به جا گذاشته اند که با فطره آدمی همسویی دارد و هم ریشه با آن خدای متجلی در جان ما است.

 

 درس های عاشورا بازتابی فطری دارد، بازتابی الهی به تمام معنی و حرمتی که اشرفیت انسان را نسبت به سایر موجودات حتی فرشتگان به تماشا می‌گذارد.

 

 این رفت و آمدهای خودجوش نعمت بزرگی است برای ملت‌هایی که می‌خواهند از زیر بار ظلم و ستم و زیاده خواهی ها بیرون آیند و آزادگی و آزادی را از درون تجربه کنند، زیرا هر نوع آزادی اگر بازتابی از درون نداشته باشد ،آزادی نیست و ضمانت اجرا ندارد.

 

 امام حسین(ع) و یاران ایشان بدان مقام رسیده بودند که حریت و آزادگی را از قرآن و سنت به ارث برند و از درون متحول و آزادی خواه شوند، اگر درون دادهای اربعین حسینی از چنان منزلتی برخوردار باشد که بتواند در جسم و جان زائران برای همیشه بماند بالطبع  بازتاب بیرونی آن آزادی و دوری از تعلقاتی خواهد بود که آدمی را به اسارت داوطلبانه نخواهد کشید.

 

 

لینک کوتاه: https://safirelorestan.ir/id/7896

نوشتن دیدگاه

آخرین اخبار

تبلیغات