خبرنگاران چراغ راه تشنگان حقیقت هستند

 

یادداشت :غلامرضا مهرابی

 

خبرنگاران با انتشار واقعیت‌ها و تحلیل صحیح وقایع ، چراغ راه تشنگان حقیقت هستند.

 

پایگاه خبری سفیرلرستالن - هر روز که می‌گذرد در کنار ما وقایع ، حوادث و صحنه‌هایی از خوبی و بدی در حوزه‌های مختلف سیاسی ،فرهنگی ،اقتصادی ، اجتماعی و غیره رخ می‌دهد که هر کس شاهد آن است، برخی به سادگی در کنار آن می‌گذرند، برخی آن را به غیر واقع و به ظن خود تعبیر و تفسیر می‌نمایند و برخی از آن شایعاتی می‌سازند.

 

تنها خبرنگار است که با تحقیق و تحلیل درست از وقایع و اتفاقات و حوادث آنچه واقعیت امر است را به زیبایی می‌نگارد و در راستای آگاهی بخشی خط بطلان بر هر آنچه شایعه وکذب است می‌کشد.

 

خبر از ابتدای جهان بوده و هست و همیشه جوامع آبستن اخبار گوناگونی هستند که پیرامون ما را فرا گرفته ، انتشار اخبار به ویژه در عصر رسانه و ارتباطات به لحظه و آنی است و جامعه‌ای پویاتر است که افراد آن در دریافت اخبار و اطلاعات کوشاتر باشند.

 

امروز جهان و اتفاقاتی که در آن رخ می‌دهد در عصر پیشرفت تکنولوژی در صفحه کوچکی مانند گوشی همراه جای گرفته که در آن هر چیز راست و دروغ یافتنی است و به واسطه همین امر هر چند مطبوعات و رسانه‌های نوشتاری  هنوز است ،اما روزنامه امروز به سمت کمرنگ شدن می‌رود.

 

با این تفاسیر تلفن همراه در دست کودک و نوجوانی که هنوز سن او به مرز رشد اندیشه سیاسی و فرهنگی نرسیده در شکل‌گیری شخصیتش به ویژه در تحلیل مسائل و شاید زودباوری بدون تحلیل تاثیر می‌گذارد.

 

به هر حال مهم آن است که اندیشه فرهنگی و سیاسی چنان رشد داشته باشد که متوجه باشیم که در میان اخباری که به هر فرد ، مکان یا زمانی که متعلق باشد ،باید به درد بخور بوده و دردی از درد خانواده یا اجتماع را درمان کند.

 

گاهی اوقات به طور مثال ،در بین یک سری افراد یا جمعی از مخاطبان ، زندگی یک فوتبالیست یا  هنرپیشه در جهات مختلف رفتاری ،گفتاری وغیره چنان پیگیری ودنبال می‌شود که شب وروز نمی شناسند و حتی کورکورانه از آن الگو می گیرندکه جز اتلاف وقت به درد هیچ جای زندگی حتی فردی انسان نمی‌خورد.

 

بنابراین انسان باید با آگاهی در هر فضایی که قرار می‌گیرد به دنبال حقایق جهان هستی و اتفاقات و واقعیات آن باشد و بتواند با سیر در این وادی چیزهایی بیاموزد و نسبت به آن آگاهی پیدا کند که مفید و موثر و به درد بخور باشند.

 

 مهم این است که بدانیم در کنار ما چه می‌گذرد، آفت‌های جوامع پیرامون خود را بشناسیم و در راه برون رفت از آن تلاش کنیم،مهم این است بدانیم همنوعان و همسایگان ما با چه مشکلاتی درگیر هستند چرا که اگر زندگی به صورت جزیره‌ای باشد که هر کس تنهاکلاه خود را سفت بچسبد، تیشه به ریشه خود زدن است چرا که انسان موجودی اجتماعی است و به قول شاعر بنی آدم اعضای یک پیکرند و تنها احساس مسئولیت جمعی می‌تواند جامعه‌ای را از مخاطراتی که او را تهدید می‌کند برهاند و نجات دهد که این مدیون آگاهی و دانستن است.

 

 اندیشه و ذهن خلاق، جویا و پویای خبرنگاران و اصحاب رسانه از دسته انسان‌هایی است که از وقایع اطراف خود به دنبال کشف حقایق و انتشار آن برای آگاهی بخشی جامعه و جویندگان حقیقت است.

 

 خبرنگار پرده‌ها را کنارمی زند تاریکی‌ها را می شکافد و موشکافانه واقعیت‌ها را می‌یابد تا بتواند خبری شسته و رفته تحویل مخاطب بدهد و ذهن پرسشگر جویندگان حقیقت را سیراب کند و این تنها از یک انسان آگاه با دانش و علم کافی برمی‌آید.

 

 آگاهی و دانایی به معنای رشد علمی و فرهنگی انسان را هوشیار و جان و دل را از زنگار صیقل می‌دهد تا بتوان دردها را شناسایی و آن را رفع کرد، اگر اخبار و آگاهی نبود هیچگاه سره از ناسره، خوب از بد در پس پرده ریا و دورویی مشخص نمی‌شد و در پیچ و خم روزگار و بر درخت تاریخ تنها اطلاع رسانی و آگاهی‌بخشی است که دنیا را از آنچه هست با خبر می‌سازد تا انسان‌ها به واسطه عدم آگاهی و جهل بیراهه نروند و به موقع تشخیص دهند.

 

 به ویژه در جهان امروز تشخیص حق از باطل دروغ از واقعیت و درست از ناصحیح تنها نیازمند آگاهی و قدرت تحلیل درست است تا انسان یک تنه به قاضی نرود.

 

 

 

 

 

 

 

T

 

 

لینک کوتاه: https://safirelorestan.ir/id/7747

نوشتن دیدگاه

آخرین اخبار

تبلیغات