و اما اربعین (چهلم)/ رمز کامل شدن

 

یادداشت:غلامرضا مهرابی

 

عدد ۴۰ از دیرباز نماد کمال بوده و در کتب آسمانی و در روایات و توصیه‌های اخلاقی بزرگان دین وارد آمده است.

 

به گزارش پایگاه خبری سفیرلرستان - از این رو است مبعوث شدن پیامبر (ص) به پیامبری در ۴۰ سالگی برای به دوش کشیدن این رسالت، کامل شدن عقل انسان در این سن ، پرهیز فرد از گناه تا 40 شبانه روز که رفتارهای خویش ملکه ذهنش می شود ،حرام بودن دست دادن به کسی که شراب نوشیده تا ۴۰ روز، نقل 40 حدیث  و غیره از آن جمله است.

 

پیوند اربعین با قیام پر رمز و راز عاشورا نیز بدون شک بی مورد و بی‌دلیل نیست و لااقل با مشاهده عظمت پیاده‌روی اربعین می‌توان به این واقعیت پی برد که اربعین فرصت مناسبی برای تکمیل شدن و رسیدن به درک واقعی و ژرفای این حرکت عظیم و وصل شدن به حقانیت است.

 

کنگره اربعین بهترین فرصت برای معرفی مکتب حسینی و فلسفه قیام عاشورا است و پیاده‌روی اربعین اقیانوسی است که الحاق گروه گروه و فوج فوج از عاشقان و دلدادگان مکتب آزادی بخش امام حسین(ع) ، نه تنها از جوامع اسلامی بلکه هر انسان آزاده ای، روز به روز به امواج آن اضافه می‌شود.

 

 کنگره عظیم اربعین، روح آزادگی و مقاومت دربرابرظلم و استکبار را در هر انسان حق طلب و آزاده ای  خروشان می کند تا با ایستادگی مقابل هر بیدادی مثل کوه استوار بماند و به قیمت نثار جان خود به عزت و شرف قیمت بخشیده و ننگ ظلم پذیری و بدعاقبتی را به جان نخرد.

 

اربعین میراث ماندگاری است که در چهلمین روز از قیام خونین عاشورا دلدادگان و طرفداران حق، آنان که به روح و عمق و اهداف این واقعه پی برده بودند به  تاسی از اهل بیت(ع) از نجف تا کربلا را برای حضور بر مزار اسوه آزادگی، این رویه را راه‌اندازی کنند.

 

از آن زمان تاکنون علما ،شخصیت‌های بزرگ علمی، مذهبی  ودینی ،عاشقان ،دلدادگان و دل سوختگان طی این طریق کرده‌اند، تا پس از سال‌ها پیاده‌روی اربعین زنده ، زنده‌تر و پویاتر شود.

 

 قیام اباعبدالله‌الحسین(ع) احیاگر دین خدا ،نورحق وشریعت، قرآن و فلسفه خداشناسی و دروازه ورود به معرفت عمیق در رابطه با خلقت ونور خدا است که خاموش ناشدنی بوده و از این رو تداوم و استحکام این حرکت عظیم انکارناپذیر است.

 

همانگونه که از بین بردن قبر امام حسین(ع) و شخم زدن خاک کربلا توسط دنیا طلبانی که نمی خواستند اسلام دست وبالشان را برای غارت ،چپاول، زورگویی و زراندوزی کوتاه کند و امروز تنها رو سیاهیش برای اهلش باقی مانده است.

 

پیامبر گرامی اسلام(ص) می‌فرماید در کشته شدن حسین (ع)حرارتی در دل‌های مومنان است که هرگز سرد نمی‌شود وامروز با کنگره عظیم اربعین ژرفای این حدیث شریف به دنیا ثابت می‌شود که حسین، نور خدا و قیام او احیاگردین خدا و مشعل هدایت بشر به سوی سعادت و خیرخواهی است و نمی‌توان آن را انکار کرد.

 

اجتماع میلیونی سرشار از عشق ،ارادت و ،شوق و نشاط از سوی دلدادگان این مسیر سرما و گرما نمی‌شناسند و این گویای این مطلب است.

 

 اربعین راهی برای جدا کردن حق از باطل است تا دنیا بداند ، خون حسین (ع) همیشه جوشان و راه او همواره بر تارک زمان می درخشد و برای قاتلان اباعبدالله(ع) جز لعن و ننگ باقی نمانده و این تا دنیا دنیا است بزرگترین گواه برای کشیدن خطی بین مسلمانی معاویه صفتان و اسلام یزیدیان با اسلام واقعی و مسیرامام حسین(ع) خواهد بود.

 

پس اربعین فرصت مناسبی برای بررسی درس‌ها و عبرت‌های قیام عاشورا است و خداوند در آیه ۶۰ سوره مبارکه ممتحنه خطاب به مومنان می‌فرماید: هرگز نباید کافران که دشمن من و شمایند را یاران خود برگرفته و با آنها طرح دوستی افکنید واین گویای "هیهات من الذله" امام حسین (ع) و یکی از فریادهای او در روز عاشورا خطاب به دشمنان این بود که مرگ با عزت بهتر اززندگی با ذلت است.

 

برجسته‌ترین پیام های  این قیام عزتمندی،شرافت، آزادگی، حق طلبی، ظلم ستیزی ،اتحاد و همبستگی و در نهایت اقتدار و مبارزه با جهل است.

 

بنابراین نباید اجازه داد این معانی ژرف وبزرگ  بابرخی بدعت‌ها از سر نادانی و ناآگاهی خدشه‌دار شود تابهانه ای برای دست اندازی زیاده خواهان و مستکبران و فرصت طلبان باشد.

 

 این می‌طلبد تا زائران، مداحان و عاشقان حسینی با درک صحیح از این مکتب الهی راه حسین(ع) را آنگونه که شایسته است معرفی کنند.

 

 پس دنیا بداند مومن و مسلمان در فرهنگ اسلام ناب زیر بار خواری و ذلت نمی‌رود چراکه این با مکتب الهی سازگار نیست.

 

لینک کوتاه: https://safirelorestan.ir/id/7916

نوشتن دیدگاه

آخرین اخبار

تبلیغات