کشتارزن و کودک غزه در سایه سکوت حقوق بشر مهمترین وقایع ۱۴۰۲

 

 یادداشت- غلامرضا مهرابی روزنامه نگار

 

پایگاه خبری سفیرلرستان - کشتار بی رحمانه و انتقامجویی از زن و کودک غزه در سایه سکوت حقوق بشر که دنیا را انگشت به دهان کرد، مهمترین وقایع سال ۱۴۰۲ بود.

 

آنچه بیشتر حیرت دنیا را برانگیخت ، استقامت مردم غزه در سایه ایمان و اراده است ، ایمان به وعده های خداوند و لذت شهادت برای ناباوران آن، قابل تامل ، ستودنی اما باورنکردنی است و مقاومت سالها است تنها سلاح غزه و فلسطین است.

 

سـال 1402 هجـری شاهد وقایــع تلــخ ، نابســامانی های تکــراری و بلایای  طبیعــی ســیل،زلزلـه، صاعقـه، طوفـان، آتش فشـان و فرونشسـت زمیـن در بعضـی نقـاط جهـان و سال موفقیت هـای علمـی در حوزه تکنولـوژی  با ارائـه دســتاوردهای جدیــد صنعتــی بود.

 

ســال مــرگ و میر برخی انسـان هایی کـه در علـم، هنـر، صنعـت، نویسـندگی، شـعر و پژوهـش ید طولایی داشـتند وسال کنـد و کاو در دریاهـا بـرای شـناخت بیشـتر جانـوران دریایـی و مطالعـات زیسـت محیطی و فـرار و مهاجرت هایـی کـه بــه قیمــت جــان بســیاری از انســان های ســرگردان در دریاهـا پایان یافت.

 

سـال رشـد جمعیـت جهانـی و نگرانـی بـرای تأمیـن غـذا،آب، بهداشـت و امکانـات آموزشـی وبیشــتر گــرم شــدن زمیــن و آثــارآن کــه موجب خســارت بــه محیــط زیســت شــد.

 

اما تفاوت ســال ۱۴۰۲نســبت بــه ســال های قبــل خبــرها و وقایع مهــم و ویژگی هــای خــاصی بود کــه جهــان غــرب ، دموکراســی و حقــوق بشــر را در بین ملت ها بــه چالــش کشــید و زنـگ ناامیـدی و یـأس از شـعارهای انساندوسـتی را بـه صــدا درآورد.

 

نسل کشــی در غزه و فلســطین توســط رژیــم  نژادپرســت صهیونیســتی بــا حمایــت تمــام عیــار آمریــکا در این سال ،مهمترین خبری بود که وجــدان جمعــی مــردم جهــان را بــه خیابان هــا کشــاند و اعتراض های دائمــی را در پــی داشــت اما وجدان بیمار و پلید دولتمردان زورگو همچنان در خواب رفت.

 

 در ســال ۱۴۰۲ اصالــت انســان "اومانیســم" زیــر ســئوال رفــت و جهــان شــاهد خباثت هــا و ســبعیت ها از سوی کشـورهایی بـود کـه از جنـگ جهانـی دوم تاکنـون حتــی در جنــگ ویتنــام،سـابقه نداشــت.

 

انتقامجویــی از زن و کــودک بی دفــاع فلســطینی توســط اســرائیل و آمریــکا در محــدوده ای کوچــک به نام غزه در سکوت و نالایقی وناکارآمدی حقوق بشر دنیا را نسبت به شعارهای توخالی، هوشیارتر کرد.

 

وآنچه مورد تحسین و دنیا را حیرت زده کرد ،این بود که فلسطینی ها بــرای بقــاء و حفــظ زادگاه خــود تاکنــون در دفــاع و مقاومــت چنــان ناباورانــه ایســتاده اند کــه حتــی ســرازیر شــدن ســلاح های پیشــرفته آمریکایــی نتوانسـته خـروش و هجـوم آنهـا را خنثـی کند.

 

هـر چنـد فلسطینی ها در این بمباران های بی رحمانه با سلاحهای کشتار جمعی امریکا، بیــش از 30 هــزار شــهید دادنــد و خانه هــای مســکونی و ســاختمان های اداری و تجــاری آنها با خاک یکسان شد اما مقاومت همچنان بهترین گزینه برای آنها در رویارویی با این تهاجم ها است.

 

یــا مــرگ یــا زندگــی، شعاری است که سال۱۴۰۲ در غزه بــه عینیــت تحقــق یافتــ و مــردم جهــان را انگشــت بــه دهــان کرد و گویـی در ایـن سـرزمین پذیـرش مـرگ و شـهادت از آب خــوردن ســاده تر است.

 

بـا تشـویق بایـدن رئیس جمهـور آمریـکا، اسـرائیل در دامـی افتـاد کـه نجـات از آن بـه هیـچ ترفنـدی امکانپذیـر نیسـت چـون از بـدو تأسـیس اسـرائیل تاکنـون کـه چنـد جنــگ خونیــن بیــن اســرائیل، اعــراب و فلســطینی ها رخ داده اما هیـچ جنگـی در مـدت بیـش ازچهار مـاه ایـن همـه تلفـات نداشته واین اسـرائیل را در خنـدق سـقوط اخلاقی و تلفـات جانـی انداخت و تصــور آن در مخیلــه هیــچ تحلیلگــر نظامــی وسیاسـی رسـوخ نکـرده و طوفان الاقصی هــمچنان ســربازان و افســران دژخیــم اســرائیلی را درو می کنــد.

 

رزمندگان فلسطین و حماس ،در شرایطی که در غزه و سایر نقاط کوچک فلسطین ، غــذا،  بهداشــت ، بیمارسـتان و امنیتت بـرای جنبنـده ای نیست اما روزی هم نیست که در این جنــگ پارتیزانــی تانک هــای مــرکاوای صهیونیســت را در باتــلاق غــزه زمین گیــر نکنند.

 

این در حالی است که همچنان ســیل جنگ افزارهــای پیشــرفته آمریــکا و متحــدان اروپایــی آن بــه اســراییل ســرازیر می شود و جنــگ پایــان نیافتــه اما چنانچه  نتانیاهــو نخســت وزیر جنایتــکار اســرائیل بتوانــد تمام فلســطینی ها را از بین ببرد همچنان بازنــده جنــگ اســت چرا که در چنین شرایطی دیگــر هیچ حرفــ ، ســخن و ادعایــی بــرای حاکمیت هــای دموکراســی غربــی باقــی نمانده است.

 

در سـال 1402 جهانیـان بـه ایـن بـاور رسـیدند کـه چمـاق حقــوق بشــر تنها وســیله ای بــرای ارعــاب و ترســاندن دولت هـا و ملت هایـی اسـت کـه حاضـر نیسـتند بــا جنایت هــای آمریــکا و متحــدان غربــی و شــرقی اش همسـو و همــراه باشــند.

 

پرده بــرداری از چهــره کریــه و ضــد بشــری آمریـکا در ســال 1402، این سال را از ســایر ســال ها شــاخص تر کرده چنان کـه بـا هیـچ ترفنـدی پـاک نخواهـد شـد و روســیاهی آن تــا ابــد در کارنامــه جنایت هــای آمریــکا می مانــد.

 

همه اینها سندی است براین باور که کوتوله هایــی کــه بــر مســند قدرت هــای جهانــی تکیــه زده انـد، نـه دانـش سیاسـی و اخلاقی دارنـد و نـه وزنـه تعیین کننــده‌ای بــرای بقــاء و مانــدن هستند.

 

با این شرایط تکلیف جهان و این کره خاکی با پیکر کندوکاو و پشت و رو شده که در هیچ کجای آن بکارتی وجود ندارد در آینده نزدیک چه خواهدشد.

 

آیــا این پیکر می تواند به گذشته زیبای خود بازگردد و نشاط طبیعی و انگیزه و تلاش را در بشریت زنده گرداند و  او را به آن مقام برساند که با سایر حیوانان متفاوت باشد.

 

رویدادهای جهان در سال 1402 ثابت کرد که ماده پرستی جای همه چیز را در مکاتب غربی گرفته و دیگر مفهومی به نام انسانیت در آن  وجود ندارد وصنعت و تکنولوژی و حتی اخلاق تحت تاثیر و وسیله ای برای قدرت طلبی ، ثروت اندوزی و تشکیلات اداری مستبدانه است.

 

با این تفاصیل دور از ذهن و بعید است امید به رستگاری در آینده ای باشد که  انسان را ماشینیسم به عنوان ابزاری برای استعمار و استثمار همنوع خود در اختیار گرفته است.

 

رویدادهای سیاسی و اقتصادی  ، بلایای طبیعی مانند سیل ، زلزله ، تصادفات ، مرگ و میرها ، برخی جنگ ها و مهاجرت ها و قهرو آشتی های دولت ها از دیرباز بوده ، هست و خواهد بود.

 

اما تحلیل سال 1402 را می توان به گونه دیگر انجام داد چرا که تکنولوژی ، پیشرفت های علمی ، پژوهشی و صنعتی نتوانست کرامت انسانی و اخلاق مداری را تقویت یا حفظ کند بلکه آن را در برابر چشم جهانیان به طور کلی زیر سوال برد.

 

لینک کوتاه: https://safirelorestan.ir/id/9080

نوشتن دیدگاه

آخرین اخبار

تبلیغات