سُرنانوازی موسیقی جهانی و جز لاینفک لرستان است

 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان گفت :سُرنانوازی موسیقی جهانی که با فرهنگ کهن مردمان زاگرس عجین و جز لاینفک استان است.

 

به گزارش پایگاه خبری سفیرلرستان اعظم روانشاد عصر دوشنبه در جشنواره 2 سالانه سرنانوازی در روستای بیشه استان اظهار کرد:  لرستان خاستگاه موسیقی است و موسیقی در بطن و آئین‌های این استان قرار دارد و در همین راستا باید سنت‌های پیشین محفوظ و ضمن نگهداری و حراست، به نسل‌های بعد انتقال داده شود.

 

وی افزود: سرنانوازی از قدیمی‌ترین سازهای بادی با قدمت پنج هزار ساله است، همچنین یکی از سازهای مهم در سور و سوگ‌ مردم منطقه زاگرس محسوب می‌شود.

 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان گفت: استاد شاه‌میرزا مرادی سرنانوازی را در استان پرورش داده و به تبع آن شاگردان بسیاری تحت نظر این استاد گرانقدر آموزش دیده‌اند و امروز سرنانوازی یک موسیقی جهانی شده است.

 

روانشاد بر حفظ و اعتلای موسیقی اصیل لرستان تاکید و آن را از اولویت‌های اداره‌کل ارشاد لرستان عنوان کرد.

 

گفتنی است ؛جشنواره دوسالانه «سرنانوازی» با عنوان «مروارید اقیانوس» یادمان استاد شاه‌میرزا مرادی و استاد رحم‌خدا نوری‌شاد با حضور اهالی فرهنگ، هنر و رسانه در روستای بیشه برگزار شد.

 

این جشنواره از سری برنامه‌های طرح شهید آوینی و شب‌های فرهنگی لرستان در لرستان  از سوی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان و با همکاری انجمن موسیقی استان و اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان و موسسه فرهنگی گلونی برگزار شد.

 

 

 

لینک کوتاه: https://safirelorestan.ir/id/9233

نوشتن دیدگاه

آخرین اخبار

تبلیغات