غدیر سرفصل تاریخ بقای اسلام است

 

یادداشت: غلامرضا مهرابی

 

 

غدیر تنهای گودال و استراحتگاه نیست بلکه سرفصل تاریخ بقای اسلام است.

 

 غدیر خم بدون نام علی ابن ابی طالب، تنها محلی است در مسیر مکه به مدینه و اگر معرفی امامت برای بقاء دین حق نبود نامی از غدیر نیز نبود.

 

غدیر میراث ماندگار پیامبر(ص)به علی(ع) است تا مهر اثبات بر ولایت امیرالمومنین(ع) و اولادش باشد و دروازه رسیدن به معنای واقعی انسانیت و خداشناسی و سعادت بشر در گرو چنگ زدن به این ریسمان و مسیر نورانی است که حکم کلام اللهی گشته است.

 

غدیر سرآغاز مکتبی نورانی برگرفته از تمام خصلت‌ها و فضیلت‌های خدایی و بازگشایی کتابی است که روایتگر کارنامه خدا پسندانه شخصی است که تمام زندگی و عمرش در کنار پیامبر(ص) و رسالت او سپری و نه تنها یار و یاور بلکه سپر و دژ محکمی برای دفاع از رسول خدا بوده است.

 

روایت‌های تاریخی بیانگر واقعیت‌هایی از این بزنگاه‌ها است که علی (ع) سپر بلای دین خدا شده به گونه‌ای که به هر انسان منصفی می‌فهماند که اگر او نبود ، تاریخ شاهد پیروزی‌های مسلمانان در برابر منافقان و کفار نیز نبود.

 

هیچ قضاوت، صداقت و آگاهی در طول تاریخ نتوانسته با ترازوی عدل علی (ع) برابری کند و از آغاز تاکنون جوشش چشمه غدیر چنان در روح و جسم شیعه تاثیر گذاشته که پاکی هر قضاوتی را در قضاوت‌های امیرالمومنین علی (ع) می‌نگرند و می‌پذیرند.

 

علی (ع) تنها امیر و رهبری است که عدالت هیچ حاکمی نتوانسته است با ترازو و عدل او برابری کند و هیچ بشری نمی‌تواند مدعی آن باشد  چرا که تقوا ، پرهیزکاری ، اخلاص در بندگی و عبادت او  سنگین‌تر از آن است که قابل قیاس باشد.

 

در قضاوت بین عملکرد تمامی اصحاب پیامبر هیچ کدام را یارای سنگینی و برجستگی عدالت علی نیست، تا جایی که خود عمر خلیفه دوم نیز پس از پیامبر(ص) بارها به این امر اعتراف کرده که اگر علی(ع) نبود هلاک می‌شد.

 

میراث غدیر چشمه جوشانی است که گرچه حاشیه‌های زیادی در مسیر بر آن تحمیل شده و فتنه‌ها به خود دیده ، اما پس از بیش از هزارو ۴۰۰ سال علی رغم مظلومیت، تنها صدای ماندگار مسلمانی و مسیر نور عدالت‌خواهی و حقانیت است.

 

غدیر اکنون نه تنها روایتگر انتخاب و معرفی امامت از سوی پیامبر خدا است، بلکه در طول تاریخ معرف امامان شیعه و سلسله انسان‌هایی است که به پاکی و عدالت‌خواهی و خیرخواهی مشهورند و سرلوحه پاکی‌ها هستند و این ریشه در غدیر دارد و همچنان مسلمانان را از زشتی‌ها و ناملایمات دنیا مصون داشته است.

 

 پس غدیر تنها گودال و معرفی جانشین نیست  بلکه سرفصل بقا و ماندگاری اسلام است که به علی (ع)و فرزندانش گره خورده و باور مسلمانان گشته است و اکنون آنچه مهم است این است که نباید غبار حاشیه وخرافات، این  پاکی و زلالی را بپوشاند.

لینک کوتاه: https://safirelorestan.ir/id/7475

نوشتن دیدگاه

آخرین اخبار

تبلیغات