همایش بررسی راه های حفاظت از سمندر لرستانی در پلدختر برگزار شد/ تجلیل ازفعالان زیست محیطی

 

سومین همایش بررسی راه های حفاظت از سمندر لرستانی همزمان با روز ملی آموزش همگانی حفظ محیط زیست و روز جهانی حیات وحش  با حضور فعالان محیط زیست ، اعضای هیأت کوهنوردی و حامیان محیط زیست و هیات ورزش های همگانی و جوامع محلی در شهرستان پلدختر برگزار شد.

 

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری سفیر لرستان  مدیر کل حفاظت محیط زیست لرستان به پراکنش حیات وحش لرستان در گونه‌های اندمیک اشاره کرد و گفت: سمندر لرستانی دوزیست و گونه‌ای اندمیک است که فقط در جنوب این استان و مناطقی از شمال خوزستان زیست می‌کند.

 

علی سالاروندبا بیان اینکه سمندر لرستانی نخستین‌بار در منطقۀ شهبازان لرستان مشاهده شده‌ است، اظهار کرد: این گونه توسط محققی به‌نام کایزر Kaiser سال 1938 مشاهده و به‌نام neurergus kaiseri نام‌گذاری شد.

 

 

وی با تأکید به اینکه سمندر لرستانی از گونه‌های کمیاب و در وضعیت بحرانی انقراض اتحادیۀ جهانی حفاظت قرار گرفت،افزود: جمعیت این گونه در سال‌های اخیر به‌دلیل شناسایی زیستگاه‌های جدید تا حدودی رشد یافته‌ است.

 

مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان با ابراز اینکه "سمندر لرستانی اکنون به گونه‌ای آسیب‌پذیر معرفی شده‌ است"، گفت: تخریب زیستگاه و تغییرات اقلیمی جمعیت این گونه اندمیک را در معرض تهدید قرار داده‌ است.

 

وی افزود: 2 محدودۀ آزاد در تنگ‌هفت و شاداب‌کوه با وسعتی بیش از 30 هزار هکتار به‌عنوان مناطق تحت‌مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست قرار گرفت و روند حفاظتی سمندر لرستانی در این مناطق شدت یافته‌ است.

 

سالاروند با توجه به قاچاق سمندر توسط قاچاقچیان حیات وحش، یادآورشد: سمندر لرستانی یکی از زیباترین گونه‌های سمندر است و قاچاق این گونه در برهه‌ای به‌دلیل قرارگیری در سفره‌های هفت‌سین شدت یافت.

 

مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان به تدابیر حفاظتی شدید برای جلوگیری از قاچاق سمندر لرستانی،اشاره کرد و گفت: قاچاق این گونه با ایجاد پاسگاه‌های محیط‌بانی، به‌کارگیری نیروهای محیط‌بان، فرهنگ‌سازی و توانمندسازی جوامع محلی در سال‌های اخیر کاهش یافته‌ است.

 

علی آبسری نژاد رییس اداره حفاظت محیط زیست پلدختر در این همایش در خصوص سمندر لرستانی ، مناسبت‌های زیست محیطی و ضرورت مشارکت در حفظ محیط زیست مطالبی ایراد کرد.

 

در ادامه نمایندگان تشکل ها و فعالان محیط زیست  دیدگاه ها و نظرات را بیان کردند.

 

در پایان از تعدادی از فعالان زیست محیطی تجلیل به عمل آمد.

 

بازدید میدانی از زیستگاه سمندر لرستانی و بررسی شرایط زیستی و اکولوژیکی این گونه از دیگر برنامه های اجرا شده در این روز بود.

 

خبرنگار- احسان مهرابی

لینک کوتاه: https://safirelorestan.ir/id/9026

نوشتن دیدگاه

آخرین اخبار

تبلیغات